Tolka symbolik och hällristningar

 ……

"före ………………….. efter"

Alla språk är mer än just symboler och ord. Vi måste känna till hela kulturen bakom samt den grundläggande strukturen i deras världsuppfattning. Det är inget man lär sig på en kafferast. Liksom modersmålet är det en fråga om att lära sig bakgrund och nyanser och det tar ett antal år att lära sig det. Dessa essäer söker djupt i våra rötter där den s.k. civilisationen börjar ungefär med "Första myten"

Signaturer

http://www.catshaman.com/signaturer.htm samling länkar till samhällets uppbyggnad från Måndotterns dubbelyxa och tempel. Der är fundamentet för vårt samhälle i dag

Global bakgrund

NY …  http://www.catshaman.com/tolk/tolkat.htm … originalmanus om tolkning av hällar. En strukturerad genomgång av de vanligaste symbolernas betydelse

NY … Solkult eller icke … om felaktiga hypoteser får färga tolkningen av forntiden hamnar man i Igenmansland och Fantasiernas värld. Överallt i Gamla Världen var den rituella astronomin styrande och faktiskt har kyrkan snarlikt säsongsritual och metoder för ritualåret den dag i dag. Många vill se solkult och ser en korsad cirkel som ett solkors. Det är det icke utan en årscirkel. … en ovanligt polemisk essä

NY … Bild och språklogik … varje hällbild kan ses som ett språk vare sig det är rena figurer, blandning med symboler eller rena försök till ett fornspråk. De lyder under sin logik och vi finner likadana symboler på många håll i Norden. En del symboler är tydligen lånade från Södern och ger en global touche till nordliga hällbilder

Megaliters språk … det finns ett "stenars språk" som syns speciellt i ödemarkerna och Fjärrkarelen eftersom det förmodligen är bortodlat i resten av Europa. Det är i det närmaste globalt och vi kan dra paralleller så långt som till Korea och Japan. Det användes som minnestenar för kalendern och årets fester

Ursprung skrift och symboler | som uppvärmning en fil om ursprunget till symboler och skrift. Ej färdigt översatt!

Nummer, tal | … har vi fått från Mesopotamien

Kimberley Flickor | Ett besök i Australien för 10000 -- 17000 år sedan. En påminnelse om att vår kultur började inte i går eller för 2000 år sen Mat på bordet. Pilbaras flickor. Monsunrundan. En visit till Sumer. Vad är kultur. Det osynliga. Gwion Gwion stil. Gwion Gwion myter. Slutsatser

Våra många mödrar | Det började med det väsentliga i humanismen. Hur kläda och föda även det moderlösa barnet. Nakenhet kräver kläder och vattnet är vår moder. Det Naknas Lag. Gudmödrar. Den goda modern. Gwion Gwion. Pilbarahumor. En gåta. Inte lätt att vara gud heller

Ritualastronomi | Månhjul, månkalender, fortnight, tideräkning, månsvit, Brudföljet, naksatras, Rbhus, Rigveda, Indus, dubbelyxa, trattbägare, siktsten, hälsten, stjärnbild, hällristning, årman, prästkung, Viet, djurkrets, Evenstorp, disating, Osiris, Stora Gudinnan, Jungfru Maria, kättare, kulturimperialism, indologi

Första myten | Ubaid, Ereshkigal, Djurkrets, zodiak, Uruk-period, Sumer, Akkad, Babylon, Susa Elam, Abzu, Ginungagap, Eridu, garpha griha, Enki, Lugal, Väinämöinen, Världsordning, Edda, Kalevala, Enuma Elish, Voluspa, Nippur, Enlil, Sin, Ninlil, nummer, rep, stång, Inanna, Dumuzi

Sumers myter | djurkretsen, myterna, intelligensskala, stjärnkarta, precession, Dendera, Adonis och Afrodite syster Persephone, Tinia och Potinia, Morgonstjärnan och Aftonstjärnan, Inanna är Nymånen eller Nymånemären

Inanna lurade, astrometodik, hettiterna, humanismen, Abzu i Eridu, Enki, gudarådet, Enlil, tre jordlås, uppståndelsen från underjorden, odlingsmyten, kvadraten, världspelare, Etana, Nanche

Egyptens astronomi | Senenmuts kalender. Seti I:s kalender. Återfödandet. Isis hymner. Plutharkos om Isis. Nyår och regntid. Ramses astronomi

Isis hymner, Plutharkos om Isis, Ramses astronomi, kvinnliga principen i naturen, milda amman, följeslagare, Horus Narmers palett, Horus Dens årsplakett, de fyra himlastödens idoler, halvårsportar

Strävan mot återfödande, djed, ankh, achet, peret, schemu, daltemplet, Toth, Atum, Ra och Osiris, Ka-själen, Ba-själen, efterlivet

Jordbrukets symboler, Horus, Isis-steget, djed, grenen, riset, axet, deltalandets röda krona, sydlandets vita krona, bevattningen, Jakthundarna, Min från Koptos, Uggla, Ptah, Anubis

Echnatons solsång, hymn till solen,

Indus Nakna Gangaur | Induskulturen, Rigveda, Påskön, Enhörning, Argos, Mohenjo Daro, handelsskepp, Kina, Nordamerika, himmelshörn eller väderstreck Yao, Konfucius

Den nakna Gangaur | Gangaur, Sarasvati, Harappa, Mohenjo Daro, Oxen, Aldebaran, Skorpionen, Antares, tidig vedisk tid, Indus Script, Vishnu, världsordningen, Rahu, Ketu, månhunden, maktens fotpall, Parvati, Siva, Perseus, Plejaderna, nymånegudinna, Asvins, Inanna, An, iset, Astarte, Lait, Afrodite

Induskulturens astrosymbolism , stjärnhimmeln, Djurkrets, Zodiak, Tidsflod, årstid, solstånd, subtropiska området, tredelat månår, fyrdelat solår, solkvadrat, månhjul, Varuna, Vishnu, världsordning, maktens fotpall, världsträd, konjunktion

Indus astronomiska symboler, urkullen, Fiskvarelsen, solår, månår, Vårfest, Soma Ramadan, Oxen, Krokodilen, asvins, Inanna, Krabban, bearbetning, polstjärna, svastika, Induskvadrat, Urnan, eldoffer, Agni

Gotland, sliprännor, Flyhov, slipade flintmejslar, Metons cykel, Saroscykel, porten till underjorden

Lingua Franca | gemensamt bildspråk, Troja, Arier, Mitanni, handelsmän, bördiga halvmånen, Mitra, Varuna, Nasatyas, Hettiter, Hurrit, Ugarit, Nuzi, Persien, Minoerna, Den Nakna, Gilgamesh, Tjuren styrka, högsätet, Djurkretsen, Teshub, Tudhaliyas, AEDICULA, Mursilis' traktat

Iconografi | Skrift, glyf, icon, jagtmagi, högdjur, Kimberley, Stor Man, förkämpe, Stenbocken, små grodorna, Lepenski Vir, följa Tiden, Getfisken, rumtid, årman, Anis papyrus, berget, Elam, Persien, förmänskliga, hemligt språk, Culgis brev, Sargons sigill, Inanna, Sju Sager, Kittel, Ritualtid, Feodaltid

Indussymboler i Idaho | Snake River, jordugn, polynesisk umu ti, Indus Script, Idaho, eldstad, Indus-kultur, Siva, Parvati, gryta, när laxen gick till, Indussymboliken

åskfågel, drömtid, tjurdrömmar, storm, dunder, blixt, högkultur, personifiering, solfågel, soldans, Ute-indianer, sametrumman, Alta, ritualristning, återfödandet, björndansen, Björnväktaren, annan värld, Honungstassen, björnfesten i Kalevala, tre säsonger, marknadsplats, jordbruk, naturbruk, små grodorna,

Rituallag, symbol, rationella tankar, algebra, greppa kaos, Djurkretsen, Indus Script, kinesiskt offerkärl, konjunktion, subtropiska året, 3-talssymbolik, limmade symboler, Björnväktaren

Indus Script, symbolspråk, stavelsespråk, skålgrop, månvarv, offerkittel, offerkokare, björnspår, Björnväktaren, himmelsöga, himmelskvadrat,

Norden och på Dal

På Dal kan även teckningar delas upp i symboler

Här finns ett axplock av närliggande filer om just symbolik. Men man måste förstås veta om kontexten eller sammanhanget som framgår i böckerna om stenmonumenten, Dals Världsarv, bronsålderns ristningar samt Guldåldern med vikingarnas anor där i ser den sista speglingen av det urgamla arvet … se panel nedan

Stenålderns ritualkalender | Porten till Dal, Altas kalendrar, kalenderhällar, Dalbergså, Bergbukten, vårfisket, samlandet under sommaren, höstjakt, björnjakt, stav med älghuvud, Favdna, älgperiod vid Alta, drömälgen Hiisi, kalender med ritual, tvillingsymbol

Alta, Amtmannsnes, kalendersvit, Skärvången, Himmelsfloden, Watergate, Mjölkvägen, Vattenormen, Hyrdran, mor och barn, Auriga, Kusken, Isis, Floden, Haren, årskvadrat

Skepplanda, krokodilen, enkla kalendrar, boplatsmarkering, hällristning vid hällkista, årskalender, offergropar, tolvdelat solår, Ka-själen, sed-paviljong, Krokodilen på Stugåsberget, Ramadan, Gladsaxe, Simris 19, Nämforsen, Himmelstadlund,

Sameåret vid Alta | Bergsbukten, Alta vårfiske, sommarsamlande, höstjakt, björnjakt, älghuvud, Favdna, älgperiod, renens säsong, hälleflundrans säsong, björnide, drömälg, Hiisi, samer, finnar, Isturitz,

Amtmannsness Kalender, shamanism, nordiska hällbilder, tvärkunskap, akademiker, Pilbara, Kimberley, Naturens Avlare, samer, finnar, kulturimperialism, kulturella arvet, mänskliga rättigheter, idéhistoria, avgud,

Sametrumma, trolltrumma, kyrkotukt, von Randulf, Närömanuskript, noid, årman, Åskan, Vinden, Världsordningen, Fruktbarheten, kristendom, dödsrike, Himmelsrenen, Björnväktaren, barnsbördens gudinnor, Båggumman, Mellangumman, Skiljegumman, seit, offerplats,

Akademisk shamanism | Shamanism, nordiska hällbilder, tvärkunskap, akademiker, Pilbara, Kimberley, Naturens Avlare, samer, finnar, kulturimperialism, folkvandring, kult, shaman, kulturella arvet, mänskliga rättigheter, idéhistoria, avgud

Shaman, trollkarl, vetare, mask, kult, magiker, årman, ålderman, god tro, tidsritual, symbolhandling, Kalevala, växelsång, Amtmanness, världsordning, kalender, mänskliga rättigheter, monokultur, kristendom. Kätteri, häxor, onda öga, inlevelse

Nordisk astronomi | Cirklar, ormar, fotsymboler. Stjärnhimmeln. Kvadraturen. Den Nakna, grottsymbolik, båtar, hjul,Laussel-grottan, Nymånegudinnan, Lascaux-grottan, årsritual, månritual, tidsymbol, båtfigur, ritualtid, Suppiluliumas sigill, världspelare, världshörn, tidhjul, Vattenorm, boplatsristning, solrundan, astrosymbolik, helhuggna, årshjul, gudafölje, stjärnbild, månfölje, m.m. mm

Fornspråket | Ae hunden. Stavelsealfabetet. Språklogik. En annan värld. Krummelurarna. Symboltabeller. Kommentarer. Tolkningsexempel

Mitt arbete skapar en genväg för de som vill fördjupa sig i fornspråket. Samtidigt lär man sig hur vårt språk och vår världsuppfattning har formats genom tiden. Denna guide bygger på redan skrivna filer och är närmast en guide för vilka av mina filer ligger närmast till för inledande studier.

Dals vokabulär | Dals och Götaälvdalens ristningar kan delas upp i minst 400 symboler varav en del sammansatta. Här delade i två delar med förslag till tolkning

NY Bondepraktikan 3000 år | analys av hällen i Högsbyn med ideogram, ikoner, symboler och script man kan förstå som råd till bönder. Den är från Handens period 1200 - 800 BC.

Vetandet |Funderingar över civilisation, kultur, schamanism, AHA-upplevelser, att veta, intelligens, analys, skenverklighet/virtual world, relativitet, slump, intuition, sanning, förenkling, genetik, viljan att överleva, realintelligens.

Introduktion i efterhand

Henrik Holst frågade om inte jag har en bok om hur man tolkar hällristningar. Detta är ett mellansteg. Jag vill ju helst göra arbetet ordentligt och skapa de bästa möjligheterna för de som är intresserade av att få vägledning. Det är inget man kan lära sig genom att plugga in vad jag eller nån annan skrivit. Den djupa förståelsen bygger på ett samspel mellan läsarens erfarenheter och den ledning man kan få genom mina och andras artiklar.

Här föreslår jag den metod jag har använt genom tjugo år. Vill minnas att jag i tioårsåldern tvingades att omorganisera min hjärna. orsaken var en kullkörning på cykel och med en svår hjärnskakning. Det tog tid att hitta sig själv igen. En av svårigheterna var att organisera olika rum för mina olika jag. Psykologerna har sina förklaringar. För mig räcker att det fungerar när man liksom tänker sig ha olika rum inom sina tankesfär. Helst då tänkt i en fysisk form. För mig var det viktigt att få ett innersta hemligt rum.

Vi människor når var kreativa höjdpunkt mellan 15 - 25årsåldern. Resten av livet går åt att försöka begripa vad man sett i sig själv och världen under denna tid. Detta gäller såväl genier som vanliga dödliga. Min höjdpunkt kom runt 20-årsåldern när jag organiserade min hjärna och världsbild i 3 x 3 x 3 kuber egentligen, vilka var och en kan delas på samma sätt.

Detta var allt formulerat med "keltiska triader" som är ett sätt att dela verkligheten i tre aspekter. Min modell är systematisk och fungerar så väl att jag bara jag hinner alltid greppar den verklighet jag ställs in för. Det låter förstås krångligt och det är det om man inte själv har gjort modellen. För några år sen såg jag en man från Chile rita denna lilla bild i sanden medan han förklarade:

Kvadrat från dagens Chile. De yttre kvadraterna representerar det manliga och det kvinnliga plus alla vardagens idoler och hjälpare.

Kvadraten var förstås inte så perfekt som denna, men här är principen det viktiga. En hel världsbild ryms i kvadraten som kan vara många tusen år gammal. Det är ett eko från den sydamerikanska kulturen. Detta mönster organiserar sedan hjärnans vindlingar av sig själv, så att det blir ordning i det kaos. Vi människor använder ofta nån yttre symbol eller symbolhandling för att fästa i minnet eller för att dra till minnes.

Den är inte annorlundare än exempelvis etruskiska och romerska augurers tänkta modell. Den placerades på jorden och i universum dvs. kvadraten orienterades. Augurerna såg eventuella olyckor i nordväst som var farornas riktning. De viste förstås vad som borde göras för att avvärja eländet. Varför skulle det annars behövas spåmän. En praktisk nytta av detta var att man hade en modell när man skulle anlägga städer. De orienterades efter världsbilden.

Den egyptiska kvadraten är så finurlig att det egentligen är en pyramid där man har fällt ner hörnorna utåt. Man kan även fälla dem inåt och vi får även då en kvadratisk bild av himlavalvet. Ett tredje sätt att se är att man ser uppifrån och då är innersta kvadraten översta plattformen. Men hur egyptierna använt den i praktisk astronomi är förstås en gåta. För egyptierna som ständigt kalkylerade med trianglar har det knappast varit något problem att räkna ut hur man skulle göra en skev kvadrat som passar himlavalvet och pyramiden.

"Egyptisk kvadrat" ... Cosimo de´ Medicis horoskop av 1519 gjort av astrologen karmelitermunken Giuliano Ristor professor i matematik och astrologi. Cosimos stjärntecken var Stenbocken ... eller ska man säga Getfisken eftersom han lät slå guldmynt med en getfisk på i sann eftersumerisk anda

Astrologikvadraten är ungefär som den var under sista årtusendet f.Kr. i Egypten. Det antas att den i sin tur byggde på en äldre mer praktisk astronomi med ett fyrkantigt himlavalv. I den egyptiska sentida astrologin numrerades trianglarna från den i mitten till vänster och motsols med 12 nummer som stod för normala orakelområden: 1. Livet, 2. Fattigdom eller rikedom, 3. Syskon, 4. Föräldrar, 5. Barn, 6. Sjukdom, 7. Äkta make, 8. Döden, 9, Religion, 10. Rang, 11. Vänskap 12. Fiendskap.

Antagligen valde man fälten efter nån särskild metod och tolkade Hemligheten med detta är att man beaktar alla dessa livsområden medan man mediterar över sin problem. Man känner att man har grepp över sin lilla värld. Mina artiklar om ritualtiden och "ronden" samt hargen är just sådana modeller man använde för att greppa sitt år. Vi har ärvt det och använder det fortfarande. Men vi har förstås mycket annat i skallen så det sker rent automatiskt och har inte den starka ställning som det hade i medvetandet hos våra förfäder.

Största delen av stenmonumenten och även de officiella byggnaderna var samhällets manifestationer av deras världsordning. Det var en fast punkt och ett minne som förde vidare samhället från generation till generation. Man hade också ett behov av att exemplifiera abstrakta principer med fysiska åskådliga anläggningar. Exempelvis "edgång" betyder egentligen "att gå över vadstället". Det är exempel på övergång från ett regelverk/brist på regelverk till ett annat.

Bilderna i inledningen visar att man måste kunna urskilja de "betydelsebärande linjerna/symbolerna" i symboliken. Ju mer detaljerade och naturalistiska bilder desto svårare att se den betydelsebärande delen såsom exempelvis i egyptisk symbolik. Ofta får man också själva finna "den röda tråden" som får in de lösa symbolerna i sitt sammanhang. "Rundan" dvs. zodiaken var en bärare av Tiden under året. Varje stjärnbild symboliserade ett ,månvarv med underförstådda jobb i samhället.

För att studera en annan verklighet måste man frigöra sig från förutfattade meningar och vara öppen för allt. Man ska läsa budskapet i det man ser och ej bara söka små begripliga fragment av texter. I ett budskap finns inga skiljeväggar mellan text, symbol, ideogram, bild, relief, staty, monument osv. Vi känner bäst den egyptiska verkligheten och där lär man fort att beakta varenda detalj i den verklighet man ställs in för. Här rekommenderas inkörsporten "Hieroglyfernas Värld av" Richard H Wilkinson, Thames & Hudson London 1992.

Nån gång under 80-talet upptäckte jag en liten sträng av begriplig text på Laghällen i Högsbyn. På den vägen är det att jag fick leta efter förklaring/betydelse till varenda symbol. Jag fick även leta efter deras verklighetsuppfattning och söka modeller i de kända kulturerna. Min rekonstruktion av det tidiga fornspråket är inte färdig, men jag kan förklara så mycket av symboliken att man intuitivt förstår närt man väl fått lite vägledning

Tyvärr, skyms tolkningarna of av barnsliga tolkningar från 1800-talet när man inte visste bättre. De lever ett evigt liv i akademisk tradition Det fanns världsordning och astronomisk ritualkalender, men icke allmän solkult. Skeppen är ofta kalendariska och man glömmer de små symbolerna som är kommentarer. Det finns icke solhjul, men väl års-/tidhjul som är delade efter hur man delade året dvs. mest 4 men 3 förekommer också och andra är mer speciella. Ord kan ge fel associationer och leda fel och blir som ett skynke av förutfattade meningar.

Sedan länge är "kontext/ sammanhang ett honnörsord i arkeolog. Att visa en eller flera symboler tagna ur sitt sammanhang är oftast bara dumhet och ger icke en rättvis presentation av begreppet hällristning.. En lös artefakt är värdelös som information och bara ett statistisk objekt om man inte kan placera den i sitt lokala, regionala och globala sammanhang. Med de täta kontakterna utåt är det nödvändigt att hela tiden jämföra söderut men det glömmer de flesta lokalpatrioter.

Som sagt man måste känna till kulturens ungefärliga innehåll innan man söker förstå. Men man måste se såväl lokalt, som regionalt och finna den globala kontexten. Det finns flera språk man fortfarande inte har kunnat tolka. De skandinaviska hällristningar har så mycket bildspråk att man den vägen har rikligt med material man kan jämföra med kända kulturer. Studier i detta ämne leder förstås till att man lättare tar till sig andra kulturers symbolik. Här föreslås några filer som är inkörsport till de svårare filerna om vokabulär och fornspråk.

Länkar globala | mer än 250 länkar till sökmotorer, kataloger och länkar inom de områden jag forskat i. Mycket på engelska.

Finn din historia | exempelvis genom att kartlägga och dokumentera hällristningar mm. i din hembygd

Recension | av boken Hällristningar i Gränsbygd … fyllig genomgång som visar något av om problemen vid tolkning.

HTML-böcker

Stenmonument | Dals Världsarv | Bronsålderns idéer | Vikingarnas anor | Medeltid | Stormaktstid | Tolka symbolik |gamla gudar |Essäer |Essäer2 | Globala länkar | litteratur | konventioner | tidslinje |karta Högsbyn |hem

© Catshaman
Uppdaterad:


Anslut dig till diskussionsklubben scanidea

Member of Scandinavian Society for Prehistoric Art

Addresses to the author:
Bengt Hemtun
Korsgatan 12 A, Mellerud
S-46433 Sweden
catsha@catshaman.com
phone 046-0530-41925